گنجینه سبا

قسم به آنان که نیکو نشر می هند و قسم به حق آنان که ( به حکم خدا ، راه هدایت را از ضلالت ممتاز کرده و بین حق و باطل را بر خلق ) کاملا جدا می کنند ، سوره مرسلات ، آیات 3 و 4

ایام فاطمیه.3
ساعت ۸:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱/۱۱  کلمات کلیدی: مذهبی ، اهل بیت

 

* درسهائی از خطبه فدکیه ی حضرت فاطمه زهرا ( س ) :

 

ý    عدم سکوت و بی تفاوتی در قبال مورد ظلم واقع شدن و ضایع شدن حق ایشان در رابطه با مالکیت و حق بهره برداری از سرزمین فدک که حضرت محمد ( ص ) به ایشان هدیه داده بودند ( به عبارتی عمل به این نکته که حق ، گرفتنی است نه دادنی  )


××××××××××××××××××××


ý    دانایی و هوش و ذکاوت فراوان  ایشان جهت استفاده از فرصت اعتراض به یک حکم ناروا و ناعادلانه [1] جهت بیان عصاره ی تعالیم و راه و روش پیامبر          ( ص ) ( نظیر توجه دادن مردم به اصول دین ، فروع دین و احکام ، ارزش قرآن و همچنین رهبری جامعه ی مسلمین بعد از پیامبر ( اشاره به مقام و شایستگی های حضرت علی ( ع ) )

 

×××××××××××××××××××××××××××


ý    عدم قطع عهد و پیمان الهی خود با خدا و عدم شکایت و اظهار نارضایتی از خداوند به دلیل مصائب و مشکلات به وجود آمده برای ایشان پس از رحلت پیامبر ( ص )[2] ( بودن حضرت فاطمه ( ع ) در مقام رضا و صبر (  همچنانکه در سوره توبه در آیه ی 72 اشاره گردیده است که خداوند  به اهل ایمان ، اعم از مرد و زن  ، مقام رضا و خشنودی از خداوند که برتر و بزرگتر از هر نعمتی می باشد را کرامت  می فرماید )


×××××××××××××××××××××××


 

ý     قدرت بیان ، زیبائی کلام و اعتماد به نفس بالا برای  دفاع و احقاق حق خویش و بیان مطالب خود در یک عرصه اجتماعی و عمومی

 

×××××××××××××××××××××××××××


ý    آگاهی کامل به شرایط سیاسی اجتماعی عصر خویش و همچنین گروههای مختلف اجتماعی و ارزیابی عملکرد آنها ( بیان نقاط ضعف و قوت آنها )

 

××××××××××××××××××××××××××××××


ý    نکته سنجی حضرت زهرا ( س ) بدین صورت که جهت حمایت از حق خویش از آیه های قرآنی استفاده نمودند ( به عبارتی بیان احکام و مثال هائی که در قرآن در رابطه با ارث پیامبران پیشین ذکر شده و مورد قبول تمام مردم اعم از عوام و خواص می باشد ) ( نظیر استفاده از محتوای انجیل و تورات در زمان مناظره ی بین حضرت رضا ( ع ) و علمای مسیحی و یهودی ، تا که مطالب ذکر شده توسط امام رضا ( ع ) مورد قبول این علما بوده و جای بحث و جدالی وجود نداشته باشد )

 

××××××××××××××××××××××××××××××


ý    عدم توانائی حاکمان وقت در انکار فضائل و مقام معنوی و علمی حضرت فاطمه ( س ) ، به همین علت آنان فقط توانستند جهت تضعیف قدرت اهل بیت بر فاکتور اقتصادی دست بگذارند ( زیرا در مقوله ی  « قدرت »  سه فاکتور    می باشد که سبب قدرت بخشیدن به فرد یا گروه می شود که عبارتند از :


ü    قدرت ناشی از ویژگی های فردی که در رابطه با  ارتباط معنوی فرد با خدا و فضائل اخلاقی ، علمی و شخصیتی وی می باشد نظیر قدرت نفوذ و تاثیر گذاری پیامبران و اولیاء خدا


ü      قدرت اقتصادی که در رابطه با منابع ملی و مادی فرد یا گروه می باشد


ü    قدرت ناشی از سازمان که در رابطه با ایجاد گروهها ، اتحادیه ها ، ائتلاف ها و  شبکه های اجتماعی می باشد .

 

×××××××××××××××××××××××××××××


ý    تصمیم به تصرف سرزمین فدک و ضایع کردن حق حضرت فاطمه ( س ) از سوی حاکمان وقت به عنوان تصمیم گروهی و مشترک عنوان گردید                 ( همچنانکه در زمان توطئه برای قتل پیامبر ( ص ) که  حضرت علی ( ع ) برای نجات جان ایشان اقدام نمودند ،  نیز از هر قبیله ای یک نفر مامور به این کار گردید تا یک نفر یا یک قبیله در این اقدام ، مقصر شناخته نشود )

 

×××××××××××××××××××××××××××××××


ý    عدم پیگیری حقوق از دست رفته از طریق تشنج آفرینی و جنگ و خونریزی در جامعه توسط   حضرت فاطمه ( س ) و حضرت علی ( ع ) زیرا آنان هرگز معتقد به احقاق حقوق خود (  کسب مادیات و پست و مقام اجتماعی ) از طریق غیر اصولی و به راه انداختن جنگ و اردو کشی نبودند به عبارتی برای حفظ منافع خود ، دیگران را قربانی نمی کردند )

 



[1] حکم ناعادلانه و ناروا : تصرف سرزمین فدک و اعلان آن به عنوان اموال عمومی و ثروت ملی توسط خلیفه ی اول ( ابوبکر ) پس از رحلت پیامبر ( ص )


[2]  مصائب و مشکلات حضرت زهرا ( س ) پس از رحلت پیامبر ( ص ) : الف ) فوت حضرت محمد ( ص ) : از دست دادن پدری که  حضرت فاطمه ( س ) به دلیل رابطه ی محکم عاطفی و مهربانی فراوان نسبت به ایشان ، « ام ابی ها یا مادر پدر » نامیده می شدند .


ب ) بی توجهی به شایستگی ها ی حضرت علی ( ع ) و توصیه ی پیامبر          ( ص ) برای جانشینی ایشان و رهبری جامعه ی مسلمین بعد از فوت پیامبر


ج ) ظلم به ایشان و ضایع کردن حق حضرت زهرا ( س ) در بهره برداری از فدک به عنوان سهم الارث و یا هدیه ی پیامبر به ایشان